Nagypontosságú csősajtolás

» Tevékenységi körök » Nagypontosságú csősajtolás
Sycons Kft. - Nagypontosságú csősajtolás - 1. kép Sycons Kft. - Nagypontosságú csősajtolás - 2. kép Sycons Kft. - Nagypontosságú csősajtolás - 3. kép Sycons Kft. - Nagypontosságú csősajtolás - 4. kép

Csősajtolás

Gyakran előfordulhat, hogy a fektetett közmű nyomvonala egy forgalmas főút alatt fut, vagy egy vasútvonalat keresztez. Ilyenkor kerül előtérbe a csősajtolás technológiája, lehet szó akár vasbeton, acél ÜPE vagy kőagyag csőről. Természetesen fontos mérlegelni az alternatív megoldások lehetőségét is, ilyen lehet például az irányított fúrás.

A nagypontosságú (pilótafuratos) csősajtolás előnye, hogy 150 m távolságig akár cm pontossággal lehet megfelelő csöveket sajtolni.

A pilótafuratos irányítási módszer lényege, hogy a csősajtolás tengelyében még a tényleges fúrás/sajtolási munka megkezdése előtt egy vezető furatot, "pilótafuratot" készítünk, majd ennek felhasználásával, egy speciálisan kialakított vágóél segítségével, vezetjük meg a sajtolandó csövet a teljes sajtolási hosszon.

A pilótarúd-lánc irányítását az indítóaknában beállított teodolitra szerelt kamera segítségével végezzük. A középen üres, teljesen átlátható, összekapcsolt pilóta-rudak előtt egy diódákkal kialakított célkereszt helyezkedik el, ezt előzi meg az ékes kialakítású irányító fej.

Az irányítófejjel és diódás célkereszttel ellátott pilóta-rúd rakatot folyamatos, lassú forgatással a csősajtoló berendezéssel nyomjuk a talajba. Irányeltérés esetén a forgatást az irányítófej megfelelő pozíciójában megállítjuk, majd a rakat forgatás nélküli előtolásával visszatérítjük a tervezett irányba. Ezt követően ismét lassú forgatással történik a folyamatos előtolás.

A pilótafuratos irányítási rendszer elsősorban viszonylag kis erővel összenyomható talajokban alkalmazható előnyösen. Nehezebben összenyomható és nagy belső súrlódású talajokban (száraz, kemény agyag, homok, finom kavics) az irányító fejbe vezetett nagynyomású fúró/kenő zagy alkalmazásával tesszük lehetővé a módszer alkalmazását. Az irányító fejből nagy nyomással (50-100 bar) kilépő fúró/kenő zagy segít a kemény, nehezen összenyomható talajok megbontásában és a magas belső súrlódású talajok esetén a pilótarúd rakat külső palástján fellépő súrlódó erő erőteljes csökkentésében.
Görgeteges, vagy tömör szikla talajok esetén az eljárás nem alkalmazható.

Nemzetközi gyakorlat szerint (ezt a saját, közel 100 m-es irányított fúrás/sajtolási tapasztalataink is alátámasztják) 100 - 120 m távolságig ±3 - 5 cm-es pontossággal történhet a csősajtolás irányítása ezzel a módszerrel. A pilóta-rudakban 30 – 50 mm ugyanis a látómező minimális átmérője, ez határozza meg az elérhető pontosságot.

A pilóta-rúd rakat egy speciálisan kialakított vágó-él segítségével vezeti meg a sajtolandó csövet.

A csősajtolásnál alkalmazott acél vagy vasbeton cső külső átmérőjétől és a talajok rétegzettségétől függően a pilóta-rudas fúrás/sajtolással több lépcsőben célszerű elérni a kívánt külső átmérőt. Ilyen esetekben a közbenső átmérőknél visszanyerhető köztes vezetőcsöveket alkalmaznak. A pilóta-rudas irányítással történő fúrás/sajtolás 400-500 mm külső csőátmérőig kiegészítő sajtoló kamra közbeiktatásával 1-2 m-el a talajvíz szintje alatt is alkalmazható, elsősorban homokos talajokban.

A Sycons Kft. immár több mint 20 éve foglalkozik Magyarországon csősajtolással, így kellő tapasztalattal rendelkezünk a hazánkban előforduló talajok esetében.

Az általunk alkalmazott csősajtoló berendezések:

  • Witte BPR80
  • American Augers 60-1200
  • Boretech 300P
  • Witte 8/160

Néhány referencia csősajtolás témakörben:

  • Gyöngyösoroszi, Bence-völgyi záportározó víztelenítése, NA1000 acélcső sajtolás és előregyártott vb. fejaknák készítése, vízelvezető árok újjáépítése
    2009. - Tatai Környezetvédelmi Kft. - 87 m
  • Budapest 4. sz. metróvonal I. szakasz, közművek munkához tartozó MÁV vágányok alatti csősajtolási munkálatok elkészítése, Bp. Kelenföldi pályaudvar alatt DN600 acélcső sajtolása
    2009. - FORCE Kft. - 96m
  • Budapest, Ferihegy Nemzetközi Repülőtér T2 Terminál bővítése Távhővezeték kiváltása, NA406/8 és 324/5 mm-es dupla acél védőcsőpár sajtolása ( 2 x 57 m + 2 x 84,5 m) aknaépítéssel és vákuumos víztelenítéssel
    2008. - TERRA 21 Kft. - 196m

További csősajtolás referenciáink


Csősajtoló indítóakna építése Pátriás fogadó akna építése Acélcső sajtolása télen A vágóél beérkezett a fogadóaknába A vágóél átért a pilótafurat után NA1200 Sajtolható vasbetoncső sajtolás közben Autóút alatti csőjatolási munka Közbenső cső sajtolása Csősajtóló munka közben