Csősajtolás
Gyakran előfordulhat, hogy a fektetett közmű nyomvonala egy forgalmas főút alatt fut, vagy egy vasútvonalat keresztez. Ilyenkor kerül előtérbe a csősajtolás technológiája, lehet szó akár vasbeton, acél ÜPE vagy kőagyag csőről. Természetesen fontos mérlegelni az alternatív megoldások lehetőségét is, ilyen lehet például az irányított fúrás.
A nagypontosságú (pilótafuratos) csősajtolás előnye, hogy 150 m távolságig akár cm pontossággal lehet megfelelő csöveket sajtolni.
A pilótafuratos irányítási módszer lényege, hogy a csősajtolás tengelyében még a tényleges fúrás/sajtolási munka megkezdése előtt egy vezető furatot, "pilótafuratot" készítünk, majd ennek felhasználásával, egy speciálisan kialakított vágóél segítségével, vezetjük meg a sajtolandó csövet a teljes sajtolási hosszon.
A pilótarúd-lánc irányítását az indítóaknában beállított teodolitra szerelt kamera segítségével végezzük. A középen üres, teljesen átlátható, összekapcsolt pilóta-rudak előtt egy diódákkal kialakított célkereszt helyezkedik el, ezt előzi meg az ékes kialakítású irányító fej.
Az irányítófejjel és diódás célkereszttel ellátott pilóta-rúd rakatot folyamatos, lassú forgatással a csősajtoló berendezéssel nyomjuk a talajba. Irányeltérés esetén a forgatást az irányítófej megfelelő pozíciójában megállítjuk, majd a rakat forgatás nélküli előtolásával visszatérítjük a tervezett irányba. Ezt követően ismét lassú forgatással történik a folyamatos előtolás.
A pilótafuratos irányítási rendszer elsősorban viszonylag kis erővel összenyomható talajokban alkalmazható előnyösen. Nehezebben összenyomható és nagy belső súrlódású talajokban (száraz, kemény agyag, homok, finom kavics) az irányító fejbe vezetett nagynyomású fúró/kenő zagy alkalmazásával tesszük lehetővé a módszer alkalmazását. Az irányító fejből nagy nyomással (50-100 bar) kilépő fúró/kenő zagy segít a kemény, nehezen összenyomható talajok megbontásában és a magas belső súrlódású talajok esetén a pilótarúd rakat külső palástján fellépő súrlódó erő erőteljes csökkentésében.
Görgeteges, vagy tömör szikla talajok esetén az eljárás nem alkalmazható.
Nemzetközi gyakorlat szerint (ezt a saját, közel 100 m-es irányított fúrás/sajtolási tapasztalataink is alátámasztják) 100 - 120 m távolságig ±3 - 5 cm-es pontossággal történhet a csősajtolás irányítása ezzel a módszerrel. A pilóta-rudakban 30 – 50 mm ugyanis a látómező minimális átmérője, ez határozza meg az elérhető pontosságot.
A pilóta-rúd rakat egy speciálisan kialakított vágó-él segítségével vezeti meg a sajtolandó csövet.
A csősajtolásnál alkalmazott acél vagy vasbeton cső külső átmérőjétől és a talajok rétegzettségétől függően a pilóta-rudas fúrás/sajtolással több lépcsőben célszerű elérni a kívánt külső átmérőt. Ilyen esetekben a közbenső átmérőknél visszanyerhető köztes vezetőcsöveket alkalmaznak. A pilóta-rudas irányítással történő fúrás/sajtolás 400-500 mm külső csőátmérőig kiegészítő sajtoló kamra közbeiktatásával 1-2 m-el a talajvíz szintje alatt is alkalmazható, elsősorban homokos talajokban.
A Sycons Kft. immár több mint 20 éve foglalkozik Magyarországon csősajtolással, így kellő tapasztalattal rendelkezünk a hazánkban előforduló talajok esetében.
Az általunk alkalmazott csősajtoló berendezések:
- Witte BPR80
- American Augers 60-1200
- Boretech 300P
- Witte 8/160
Néhány referencia csősajtolás témakörben:
- Gyöngyösoroszi, Bence-völgyi záportározó víztelenítése, NA1000 acélcső sajtolás és előregyártott vb. fejaknák készítése, vízelvezető árok újjáépítése
2009. - Tatai Környezetvédelmi Kft. - 87 m - Budapest 4. sz. metróvonal I. szakasz, közművek munkához tartozó MÁV vágányok alatti csősajtolási munkálatok elkészítése, Bp. Kelenföldi pályaudvar alatt DN600 acélcső sajtolása
2009. - FORCE Kft. - 96m - Budapest, Ferihegy Nemzetközi Repülőtér T2 Terminál bővítése Távhővezeték kiváltása, NA406/8 és 324/5 mm-es dupla acél védőcsőpár sajtolása ( 2 x 57 m + 2 x 84,5 m) aknaépítéssel és vákuumos víztelenítéssel
2008. - TERRA 21 Kft. - 196m
További csősajtolás referenciáink