VASBETON KERETELEMEKBŐL ÉPÍTETT ALAGÚT
A magyar lakosság egészségi állapota nemzetközi összehasonlításban évtizedek óta rossz, „Európa legkövérebb nemzete a magyar”. A népegészségügy, a sport, az egészséges testmozgás ezért a kormány kiemelt célkitűzései között szerepel, aminek egyik megnyilvánulási formája hazánk kerékpárút hálózatának fejlesztése. Nagyforgalmú utak keresztezésekor a forgalom korlátozása, teljes lezárása a kerékpárút felépítésének az idejére nemcsak gazdasági kárt okoz, hanem a kerülő utakon kialakuló forgalmi dugók (kipufogó gázok) hatására környezetvédelmi szempontból is káros. Erre kínál megoldást az AGM Beton Zrt. és a SYCONS Kft. által kifejlesztett, a forgalom korlátozása nélkül, az utak alatt átsajtolható vasbeton elemekből megépíthető alagút
A Bicske és Csabdi között épült kerékpárút részeként valósult meg a 48 méter hosszú alagút prototípusának megépítése az M1 autópálya alatt. Az AGM Beton Zrt. által kifejlesztett „keretelemek” jelentősége abban rejlik, hogy segítségükkel bármilyen nagy forgalmat lebonyolító közút (vagy vasút) alatt forgalmi korlátozások nélkül építhető meg az objektum (természetesen megfelelő magasságú rézsű/töltés megléte vagy felszín alatti kivitelezés esetén). Az M1-es autópálya 8 méter magas töltésébe 400 bar nyomású hidraulikus berendezéssel kerültek betolásra az egyenként 20 tonnás vasbeton alagútelemek, mintegy 25 cm/óra sebességgel. A sajtolási eljárás a SYCONS Kft. által kidolgozott, összehangolt egyedi eljárással történt.
A sajtolás során a pontos iránytartás érdekében hosszirányban 10 méteres szakaszok Dywidag feszítési rendszerrel összefeszítésre kerültek a beépítendő elemek. A feszítéssel az volt a cél, hogy a sajtolás során a rakat (keretelemek egymás utáni sora) együtt mozogjon, iránytörés ne keletkezzen.
A sajtolást és annak felszínközeli kivitelezése miatt szükséges háttámasz megépítését a SYCONS Kft. végezte. A háttámasz a sajtolás szempontjából egy külön méretezett műszaki létesítmény volt, mely nélkül maga a keretelemek beépítése nem lett volna lehetséges. Növelték az iránytartás biztonságát a SYCONS Kft. által nagy pontossággal besajtolt Ø 600-as acélcsövek, amelyeken a vasbeton elemek besajtolásra kerültek és a függőleges iránytartás is teljes mértékben biztosítható volt. Az elemek között gumigyűrűs tömítés biztosította azok vízzáró kapcsolatát.
A túlfejtés során keletkezett rés kitöltése az útpálya utólagos süllyedésének megakadályozására is megvalósult. A sajtolás során szádfal biztosította az útpálya földrézsűjét. Az keretelemek beépítése 3 cm-es pontossággal készült el. Sajtolás közbeni monitoring az autópálya töltéskoronán elmozdulásokat nem mutatott.
A vasbeton elemekből épített alagút építésének előnyei:
• a gyors kivitelezés, a főút forgalmának zavarása nélkül,
• az előregyártás kiemelkedő minőséget garantál,
• az építés nem időjárás függő,
• a technológia nem igényel kiegészítő építményeket, a munkaterület biztonságos,
• az eljárás innovatív a betontechnológiában, az elemgyártásban és a helyszíni építéstechnológiában egyaránt,
• mindezek együttesen gazdaságos, gyors, magas minőségi paraméterekkel jellemezhető és költséghatékony építményeket eredményeznek.
Az AGM Beton Zrt által kifejlesztett, előre gyártott elemekből, a SYCONS Kft. által megépített alagút egy újszerű, korábban nem alkalmazott innovatív megoldás.
A gyártás során veszélyes hulladékok nem keletkeznek. A hulladékok zárt rendszerben kerülnek tovább felhasználásra. A betonhulladék újratörésre majd törés után újrafelhasználásra került. Minden egyéb hulladék kezelése a SYCONS Kft. ISO14000-es rendszerének megfelelően került kezelésre a kivitelezés során. Az alkalmazott technológia, a hidraulikus berendezések alkalmazásával is környezet terhelésének minimalizálását és az energiahatékonyságot tartotta szem előtt.
A projekt lebonyolítója a Velencei-tó és Térsége, Váli-völgy, Vértes Térségi Fejlesztési Tanács volt.
Tárnok, 2018.09.11
Szilágyi Gábor |
---|
vezérigazgató |
az AGM Beton Zrt. képviseletében |
Szalai János |
---|
ügyvezető |
a SYCONS Kft. képviseletében |
A fentiekben ismertetett projekt kivitelezéséért az Érték és Minőség Nagydíj kitüntető címet elnyertük.